Het college stelt elk jaar de gewenste opbrengst van onroerende- en roerende zaken belastingen vast. Op basis van de jaarlijkse herwaardering en de gewenste opbrengst worden de tarieven voor de onroerende- en roerende zaakbelasting jaarlijks berekend. Per september 2020 zijn de conceptwaarden van de herwaardering gebruikt om de tarieven te berekenen voor het heffen van de belasting in 2021. Op het moment van ramen waren de waarderingen niet afgerond. In de raming is uitgegaan van een gereed percentage taxatiewaarden van 80%. Waarbij onder andere een deel van de bedrijfswaarden nog gewaardeerd moeten worden.
De opbrengsten worden geraamd op:
(bedragen x €1)
Belasting 2021 | Opbrengst in 2021 |
OZB-opbrengst | 27.893.185 |
RZB-opbrengst | 9.500 |
De tarieven stijgen ten opzichte van 2020 met 3%. De geraamde opbrengst 2021 bedraagt €326.256.
Op basis van ervaringen wordt hiervan jaarlijks circa €9.900 kwijtgescholden. Er is sprake van een bestand van ruim 6.367 honden.
De gemeente controleert jaarlijks steekproefsgewijs het hondenbezit. Deze controle tezamen met de publicaties van de voorgenomen controles zorgt ieder jaar weer een kleine uitbreiding van het aantal geregistreerde honden.
(bedragen x €1)
Belasting 2021 | Opbrengst in 2021 |
Hondenbelasting | 326.256 |
De totale begrote parkeeropbrengst voor 2021 is geraamd op €4.839.620.
De parkeertarieven zijn met 0,7% extra verhoogd conform MPP, naast de reguliere indexatie van 3%.
Deze opbrengst is conform het nieuwe BBV met ingang van 2018 verantwoord op twee taakvelden, te weten:
- op taakveld 0.63 parkeerbelasting voor een bedrag van €3.681.651. Dit is de publiekrechtelijke opbrengst voor het straat parkeren.
- op taakveld 2.2 parkeren, voor een bedrag van €1.157.969. Dit is de privaatrechtelijke opbrengst voor het garage parkeren.
(bedragen x €1)
Belasting 2021 | Opbrengst in 2021 |
Parkeerbelasting | 4.839.620 |
Deze belastingen worden geheven voor het hebben van voorwerpen onder of boven, voor openbaar gebruik bestemde, gemeentegrond, maar ook voor de vergunning voor ingebruikname van gemeentelijke gronden. Onder de precariobelasting vallen ook de marktgelden. De gemeente Deventer heft haar gelden op basis van een marktprecario verordening. Een berekening kostendekkendheid is hiervoor niet benodigd. Op basis van het Raadsbesluit van 16 december 1998 (nummer 98.19993) komt een deel van de precario ten goede aan het ondernemersfonds Deventer binnenstad.
(bedragen x €1)
Belasting 2021 | Opbrengst in 2021 |
Precario inclusief marktgelden | 390.275 |
Waarvan marktgelden | 210.670 |
Jaarlijks worden alle aanbieders van overnachtingslocaties uitgenodigd tot het doen van de aangifte toeristenbelasting. Hiertoe worden de aanbieders aangeschreven met uitleg over de heffing en afdracht van toeristenbelasting en ontvangen de aanbieders een aangifteformulier. De heffing wordt opgelegd na het lopende jaar. De toeristenbelasting 2021 betreft de opbrengst van de overnachtingen uit 2020. Door de beperkende maatregelen nav Covid-19 aan het begin van 2020 is niet zeker of de geraamde opbrengst gerealiseerd kan worden. Naar aanleiding van het daadwerkelijk aantal overnachtingen wordt de belasting opgelegd. De aanslag wordt tevens verzonden aan aanbieders van Airbnb.
(bedragen x €1)
Belasting 2021 | Opbrengst in 2021 |
Toeristenbelasting | 238.110 |
De afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing en valt voor de lokale heffingen onder de belastingen. De afvalstoffenheffing mag maximaal kostendekkend zijn. De afvalstoffenheffing is verschuldigd voor het gebruik van een perceel waar de gemeente een inzamelplicht heeft voor de huishoudelijke afvalstoffen.
De inwoners van Deventer zetten verder in op het recyclen van grondstoffen met behulp van de aanwezige voorzieningen.
Ook in 2021 blijven de oorspronkelijke beleidsuitgangspunten van Diftar onverkort van toepassing:
- er geldt een 0-tarief voor GFT en PMD;
- de tarieven zijn maximaal 100% kostendekkend;
- er geldt een vast tarief per huishouden en een variabel tarief voor restafval, afhankelijk van het aanbiedvolume;
- de literprijs is voor elke container gelijk. Het variabele tarief varieert recht evenredig met het aantal beschikbare liters van de container/ondergrondse container (140, 240 of 50 liter);
- de tariefopbouw is zodanig dat geen enkel containervolume benadeeld of bevoordeeld wordt;
- voor een 240 liter container of een extra tweede container (ongeacht volume) geldt een toeslag van €36;
- Het uitgangspunt blijft dat een huishouden gemiddeld 6 keer per jaar de restafvalcontainer aanbiedt (prognose voor 2021 is gemiddeld 6).
De kostenverhoging en de beleidsuitgangspunten leiden tot de volgende tarieven:
- Het basistarief stijgt naar €233,00 (2020: €205,20).
- De aanbiedingstarieven voor restafval blijven ongewijzigd ten opzichte van 2020.
De tarieven worden opgenomen in de verordening afvalstoffenheffing 2021.
(bedragen x €1)
Volume-container | 2019 | 2020 | 2021 |
240 liter | 16,06 | 16,06 | 16,06 |
140 liter | 9,37 | 9,37 | 9,37 |
50 liter | 3,35 | 3,35 | 3,35 |
(bedragen x €1)
Recht 2021 | Opbrengst in 2021 |
Afvalstoffenheffing | 14.192.872 |
Toelichting | in € | In % |
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | -14.054 | |
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen | 1.216 | |
Netto kosten taakveld | -12.838 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead incl. (omslag)rente | -735 | |
BTW | -1.231 | |
Totale kosten | -14.804 | 100% |
Opbrengst heffingen | 14.195 | |
Dekking | 14.195 | 96% |
De hoofdlijnen van de kostenontwikkeling zijn beschreven in het Gemeentelijk rioleringsplan 2015-2020 (GRP) zoals dat in november 2014 door uw raad is vastgesteld en op 18 december 2019 door uw raad is verlengd in afwachting van de invoering van de Omgevingswet.
De volgende zaken werken door in de tariefstelling voor 2021:
- Bij vaststelling van het GRP is besloten om geen middelen te reserveren voor de theoretische vervangingsgolf die over 30 tot 40 jaar op lijkt te gaan treden. Deze keuze wordt heroverwogen bij de overgang naar een andere planvorm in het kader van de Omgevingswet;
- Bij vaststelling van het GRP is besloten dat het tarief direct de kosten volgt;
- De indexering op de kosten is toegepast zoals aangegeven in de begrotingsrichtlijnen. Dit levert een toename van de kosten op met €98.000;
- Het aantal huishoudens dat wordt aangeslagen is met 543 toegenomen;
- Het areaalaccres is bepaald op basis van het aantal nieuwe aansluitingen in relatie tot het aantal bestaande aansluitingen. Dit levert een accres op van €65.000;
- De subsidieregeling voor afkoppelen wordt structureel ondergebracht in de exploitatie. De kosten worden voor 2021 geraamd op €100.000;
- De kosten voor grote reparatie blijken vrij hoog te worden begroot. Door deze last met €100.000 te verlagen kan de verhoging voor de subsidieregeling budgetneutraal worden doorgevoerd.
Toelichting rioolheffing 2021 en begrotingsramingen
Om het basistarief te kunnen bepalen is een aantal elementen van belang. Uitgangspunt is de kosten in de primaire begroting. Hierop dienen die elementen in mindering te worden gebracht die niet (deels) via het basistarief worden gegenereerd.
(bedragen x €1):
Geraamde kosten in de begroting 2021 | 7.518.000 |
Overhead | 508.000 |
BTW kosten | 476.000 |
Te dekken kosten | 8.502.000 |
Ter bepaling van het bedrag dat via het basistarief dient te worden gegenereerd worden de volgende kostenelementen in mindering gebracht:
(bedragen x €1):
Nieuwe rioolaansluitingen | -100.000 |
Tariefdifferentiatie | -175.000 |
Kwijtscheldingen | -624.000 |
Te dekken kosten via het basistarief rioolheffing | 7.603.000 |
Het geraamde aantal te belasten aansluitingen, gecorrigeerd voor wat betreft tarievendifferentiatie, ontheffingen en kwijtscheldingen bedraagt €43.198. Om de kosten te kunnen dekken is een basistarief van €173,82 noodzakelijk.
De specificatie van de totale opbrengsten is dan:
(bedragen x €1)
Basistarief rioolheffing | 7.603.000 |
Opbrengsten tarievendifferentiatie | 175.000 |
Opbrengsten nieuwe rioolaansluitingen | 100.000 |
Kwijtscheldingen | 624.000 |
Totaal | 8.502.000 |
In verband met de technische eis dat het tarief deelbaar dient te zijn door 12 wordt voorgesteld het tarief vast te stellen op €173,76. Het tarief stijgt daarmee met €1,56 ten opzichte van 2020. Dat is een stijging van 0,91%.
(bedragen x €1)
Recht 2021 | Opbrengst in 2021 |
Rioolheffing | 8.402.000 |
Toelichting | in € | In % |
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | -7.518.000 | |
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen | 100.000 | |
Netto kosten taakveld | -7.418.000 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead incl. (omslag)rente | -508.000 | |
BTW | -476.000 | |
Totale kosten | -8.402.000 | 100% |
Opbrengst heffingen | 8.402.000 | |
Dekking | 8.402.000 | 100% |
Het haven- en opslaggelden wordt geheven voor het gebruik van gemeentelijk vaarwater, van gemeentelijke sluis, kaden en loswallen en van andere werken en terreinen door de gemeente ten behoeve van de scheepvaart gemaakt of ter beschikking gesteld. De exploitatie van de haven is niet kostendekkend. Onder auspiciën van de NVB is in 2019/2020 een onderzoek gedaan naar de havengeldenstructuur in Nederland. Het doel van dit onderzoek was om te komen tot een moderne model-havengeldregeling. Op basis van de bevindingen uit dit onderzoek en in verband met de komst van de Container Terminal Deventer wordt de Havengeldverordening per 2021 aangepast.
(bedragen x €1)
Recht 2021 | Opbrengst in 2021 |
Haven en opslaggelden | 261.000 |
Toelichting | in € | In % |
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | -294.000 | |
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen | 22.000 | |
Netto kosten taakveld | -272.000 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead incl. (omslag)rente | -112.000 | |
BTW | 0 | |
Totale kosten | -384.000 | 100% |
Opbrengst heffingen | 261.000 | |
Dekking | 261.000 | 68% |
De lijkbezorgingsrechten hebben het karakter van een bestemmingsheffing. Hierdoor is er een relatie tussen de opbrengst van de rechten enerzijds en de kosten van de door de gemeente te leveren dienst of tegenprestatie anderzijds. De tarieven in de verordening (als geheel) mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. De mate van kostendekking vloeit voort uit de lasten en de totale opbrengsten uit het in rekening gebrachte tarief.
Kostendekkendheid:
Het algemene beleid is de tarieven zoveel mogelijk kostendekkend te laten zijn. Voor het beheer van de begraafplaatsen is dit al sinds jaren niet mogelijk. De kostendekkendheid van de tarieven van de gemeentelijke begraafplaatsen bedraagt thans ongeveer 47% en wordt onder meer beïnvloed door het feit dat de begraafplaats Roeterdsweg, gelet op de in het verleden uitgegeven eeuwigdurende grafrechten, niet kan worden gesloten maar wel moet worden onderhouden.
(bedragen x €1)
Recht 2021 | Opbrengst in 2021 |
Begraafrechten | 148.891 |
Toelichting | in € | In % |
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | -312.000 | |
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen | - | |
Netto kosten taakveld | -312.000 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead incl. (omslag)rente | -24.000 | |
BTW | 0 | |
Totale kosten | -336.000 | 100% |
Opbrengst heffingen | 149.000 | |
Dekking | 149.000 | 44% |