Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Binnen het sociaal domein blijven we onze energie inzetten op de transformatie. Het is namelijk steeds nodig om te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door maatwerk na te streven, te werken volgens 1 plan 1 huishouden 1, het creëren van collectieve voorzieningen en datagericht te sturen. De volgende acties uit de procesaanpak zijn hieraan gekoppeld: focus in de wijken; buurthuis 2.0; regievoering; preventieplan en monitoring op de toekomst.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
De lijn van opgroeien in Deventer is die van Wieg naar Werk. In 2019 is de visie van Wieg naar Werk 4.0 aangescherpt met extra aandacht voor preventie. Het uitgangspunt “het normale leven versterken” met de 10 beschermende factoren van het Nederlands Jeugd Instituut staat hierin centraal. Maar ook is er aandacht voor het bieden van ondersteuning via onze toegang aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. We bieden daarbij jeugdhulp als vangnet voor gezinnen met kinderen die (tijdelijk) niet mee kunnen doen.
Vanaf 2020 zijn gedurende 3 jaar extra rijksmiddelen beschikbaar gesteld voor de jeugd. Deze middelen worden “geïnvesteerd” in preventie- en maatwerkprojecten en projecten gericht op de samenwerking met onderwijs en jeugdbeleid volgens de lijn van de hierboven genoemde beleidskader van Wieg naar Werk 5.0 en de daarin benoemde prioriteiten.
Primair ligt de verantwoordelijkheid voor preventie bij de inwoners c.q. jongeren/ouders/ verzorgers zelf. Wanneer men er niet uitkomt op basis van eigen kracht dragen we zorg voor ondersteuning. Het professionele veld is ingericht om vroegtijdig problemen te signaleren. Daarmee kan er sneller en effectiever ondersteuning worden geboden “in het normale leven”: thuis, in de buurt, op school. We willen hierbij ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van jongeren organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk.
Zoveel mogelijk vanuit 1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon gedachte. Voor 2021 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd:
- We versterken en verdiepen de samenwerking met onze CJG partners, onderwijs, GGD, welzijnsorganisaties. Daarin werken we aan het verder ontwikkelen van de basisvoorzieningen en algemene voorzieningen zoals bijvoorbeeld het kinderwerk, jongerenwerk en VVE;
- Medewerkers van Team Toegang Jeugd sluiten nog meer aan op de leefwereld van jongeren en hun ouders en werken daarin nauw samen met andere professionals in het normale leven;
- We verbeteren de samenwerking van de jeugdnetwerken in de wijk met de sociale teams en andere partijen;
- We intensiveren de samenwerking met het onderwijs en realiseren ook een betere aansluiting tussen het onderwijs en de zorg en arbeidsmarkt.
We gaan de toegang (zorg, jeugd en werk) nog beter en slimmer inrichten. We geven professionals de ruimte en het vertrouwen om te handelen. Voor 2021 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd:
- We versterken de samenwerking met huis- en jeugdartsen;
- We versterken en verdiepen de afspraken met de gecertificeerde instellingen (GI’s);
- De medewerkers in de 3 gemeentelijke toegangen (Team Toegang Jeugd, sociale teams, Deventer werktalent) leren elkaar beter kennen en weten wat ieders deskundigheid is;
- We versterken de samenwerking tussen de 3 toegangen voor jongeren (sociaal team, Team Toegang Jeugd en jongerenloket);
- We versterken de rol van leerplicht, RMC en het jongerenloket en de samenwerking met andere partijen (onderwijs, arbeidsmarkt en zorg).
In 2021 maken we, in samenspraak met het Regionale Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) die de inkoop van de jeugdhulp verzorgd, met partijen in de gemeente afspraken voor zorg en ondersteuning om de beweging van individuele naar algemene voorzieningen te stimuleren. Dit met als uitgangspunt de integrale benadering en de doorgaande zorglijn voor 18-/18+. Voor 2021 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd:
- Bieden alleen maatwerkvoorzieningen aan die voortkomen uit de ondersteuningsvraag van de jongere (en/of ouders) en is gericht zijn op het versterken van het normale leven;
- Doorontwikkeling van het inkoopmodel;
- We zoeken de samenwerking met die aanbieders die innoveren in hun zorgaanbod zodat ze doen wat nodig is voor de jongere.
Huisvesting onderwijs
De leegstand van schoolgebouwen, leerlingengroei bij een aantal scholen en de kwalitatieve staat van een aantal schoolgebouwen brengt met zich mee dat er een herschikking van locaties en gebouwen moet plaatsvinden. Dit wordt vastgelegd in een nieuw IHP. Voor de herschikking van schoolgebouwen om de leegstand te verminderen ligt het voortouw bij de schoolbesturen. De gemeente brengt partijen bijeen om te komen tot een optimale onderwijshuisvesting op gemeentelijk niveau. In 2021 zal er verder gewerkt worden aan het mogelijk maken van de nieuwe huisvesting Marke Zuid. Voorafgaand aan de begrotingsbehandeling bent u middels de kaderbrief en een raadsmededeling geïnformeerd over de laatste stand van zaken. Bij de begroting 2021 zal het college een dekkingsvoorstel voorleggen aan de raad.
Doelstelling - 1. Normale Leven Versterken
We versterken het normale leven.Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - 2. Toegang
Toegang biedt ondersteuning aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden.De gezinscoaches werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - 3. Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jongeren die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Beleidsindicatoren | Jeugd en Onderwijs | ||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
17 | Onderwijs | Absoluut verzuim | 1 | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO |
18 | Onderwijs | Relatief verzuim | 21 | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO |
19 | Onderwijs | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | 2,20 | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Ingrado |
22 | Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | 1 | % 12 t/m 21 jarigen | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
23 | Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | 6 | % kinderen tot 18 jaar | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tiel |
29 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | 9,60 | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS |
30 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | 1 | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS |
31 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | 0,30 | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | CBS |
(bedragen x €1.000)
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | 38.502 | 39.992 | 39.870 | 39.643 | 40.520 |
Baten | 3.713 | 3.678 | 3.678 | 3.678 | 3.678 |
Saldo exclusief reserves | -34.790 | -36.314 | -36.192 | -35.965 | -36.842 |
Storting in reserves | 74 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 1.074 | 549 | 399 | 182 | 543 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 1.000 | 549 | 399 | 182 | 543 |
Saldo inclusief reserves | -33.790 | -35.765 | -35.793 | -35.783 | -36.299 |
De stijging van het saldo tussen 2020 en 2021 inclusief reserves met circa €2 miljoen is als volgt te verklaren:
Jeugdhulp (maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg 18-)
Het budget van Jeugdhulp stijgt met circa €0,8 miljoen als gevolg van de prijs- en looncompensatie over 2021. Ook is het rijksbudget voor voogdij/18+ verhoogd met €0,8 miljoen. Het Rijk bepaalt dit budget op basis van de werkelijke kosten 2019 voor deze groep. Eind 2019 zagen we een toename van het zorggebruik, hetgeen zich doorzet in de eerste helft 2020. Voorlopig gaan we ervan uit dat het budget in 2021 toereikend is.
Overige
De overige stijging wordt voornamelijk verklaard door reguliere prijs- en looncompensatie op de verschillende budgetten.
(bedragen x €1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 651 | 3.500 | 18.085 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -651 | -3.500 | -18.085 | 0 |
(bedragen x €1.000)
Jeugd en Onderwijs | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Onderwijshuisvesting | -6.701 | -6.512 | -6.395 | -6.173 | -7.053 |
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -2.869 | -2.721 | -2.721 | -2.720 | -2.720 |
Maatwerkdienstverlening 18- | -22.429 | -24.142 | -24.136 | -24.132 | -24.129 |
Geescaleerde zorg 18- | -2.791 | -2.940 | -2.940 | -2.940 | -2.940 |
Saldo exclusief reserves | -34.790 | -36.314 | -36.192 | -35.965 | -36.842 |
GR
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Jeugd en onderwijs | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9 % | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop en facturatie van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten.Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | ||
Financieel risico: | Financieel risico ten aanzien van de bedrijfsvoeringorganisatie is zeer beperkt omdat het kleine organisatie betreft met deels personele detacheringen. | ||
Toelichting: | Er nemen 11 gemeenten deel in de gemeenschappelijke regeling. Zeggenschap is derhalve afgerond 9%. Het financieel aandeel in de begroting is gebaseerd op de maatschappen conform de eerdere verdeling van het rijksbudget voor Jeugd, afgerond 21%. De GR heeft geen eigen vermogen. De GR taken worden bevoorschot door de deelnemende gemeenten en aan het eind van het jaar worden de gerealiseerde uitgaven met gemeenten afgerekend. Het exploitatiesaldo van de begroting en jaarrekening van de GR is daarmee jaarlijks nihil. | ||
Beleidsvoornemens: | In 2020 wil het RSJ IJsselland zich verder ontwikkelen naar een duurzame en stabiele organisatie dat kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan met een bestuur dat zich betrokken en uitgerust voelt om gezamenlijk sturing te geven. Concreet betekent dit dat het RSJ IJsselland zal inzetten op het invullen van werkgeverschap. Dit zal moeten resulteren in rust, continuïteit en het behoud van kennis en- expertise. Doel blijft om het inrichten van het werkgeverschap per 1 januari 2021.Verder wil het RSJ IJsselland inzetten op de doorontwikkeling van de P&C cyclus. Dit moet leiden tot adequate informatie dat inzicht geeft in de financiële en inhoudelijke resultaten die het RSJ IJsselland behaald en de mate waarin het RSJIJsselland haar opdracht realiseertIn mei 2020 is de raad geïnformeerd over het uitstel van het project doorontwikkeling inkoopmodel IJsselland. Doel van het project is om de gehele jeugdhulp in de regio, met uitzondering van jeugdbescherming en jeugdreclassering, opnieuw in te kopen en te contracteren. Als gevolg van de landelijke ontwikkelingen (Corona, tijdschrijven en de kamerbrief “Perspectief voor Jeugd”) is besloten om het project 12 maanden uit te stellen tot 1 januari 2022. | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | €353.000 | ||
Subsidie 2021: | €1.790.000 (Jeugdbescherming) | ||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €0 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €7.429.299 | 0 | 0 |
Resultaat: | €0 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: | |||
Agio 31-12-2021: | |||
Kapitaal storting 31-12-2021: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2021: |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2018-2023 | 0,3 Mb | |
Preventienotitie Het normale leven versterken | 0,5 Mb | |
Beleidskader Van Wieg naar Werk 2019-2022 | 1,4 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Verordening gemeentelijke kindregelingen | 1,7 Mb | |
Visie Jeugdhulp IJsselland 2016-2020 | 0,5 Mb |