Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Binnen het sociaal domein blijven we onze energie inzetten op de transformatie. Het is namelijk steeds nodig om te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door maatwerk na te streven, te werken volgens 1 plan 1 huishouden 1, het creëren van collectieve voorzieningen en datagericht te sturen. De volgende acties uit de procesaanpak zijn hieraan gekoppeld: focus in de wijken; buurthuis 2.0; regievoering; preventieplan en monitoring op de toekomst.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Iedereen telt mee. Inwoners zijn in staat om regie te pakken op hun eigen leven, zoals zij dat willen leven. Dat geeft kracht en zelfvertrouwen om mee te doen, wat voor anderen te betekenen en voor zichzelf en naasten te zorgen. Lukt dat niet? Dan ondersteunt de gemeente je met passende (op maat) hulp.
Aan deze ambitie wordt in het programma Meedoen vanuit verschillende beleidsinvalhoeken invulling gegeven.
In 2021 werken we aan een hernieuwd Wmo beleidskader. Hierbij wordt o.a. invulling gegeven aan bestaande zorginfrastructuren in de wijk. Dit in combinatie met de uitwerking van het plan van aanpak 'goede voorzieningen in de buurt' (Buurthuis 2.0).
De samenhang en samenwerking tussen buurthuizen, algemene voorzieningen en gerichte ondersteuning moet vanuit deze (Wmo)kaders versterkt worden. Dit wordt in 2021 ook meegenomen in de nieuwe raamovereenkomst / aanbesteding. Het hernieuwd Wmo beleidskader geeft de transformatiegedachte verder vorm. Dit sluit ook aan bij de beweging van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag. Dit krijgt o.a. vorm in de samenwerking binnen Salland United, de regiovisie (sociale en gezondheidssituatie en -opgave tussen zorgverzekeraar, gemeenten, zorgkantoor), buurtgeluk en Grozzerdam.
Onze toegangen in de wijk verlenen integraal, snel en adequaat zorg en ondersteuning aan bewoners die het nodig hebben. Daarbij gaan we uit van eigen regie van bewoners, maken we zoveel mogelijk gebruik van de mogelijkheden van bewoners en hun omgeving, benutten we bewonersinitiatieven en algemene voorzieningen dan wel zetten we maatwerk in. Het team toegang en het preventie netwerk werken hierin vloeiend samen.
WijDeventer is bij uitstek een wijkgerichte benadering en gericht op participatie en actief burgerschap. De doorontwikkeling hiervan zetten we voort.
In regionaal verband werken we samen in het verminderen van laaggeletterdheid. Met onze lokale partners geven we uitvoering aan een aanvalsplan laaggeletterdheid.
Het sportbeleid is geactualiseerd met daarbij speciale aandacht voor een stevige infrastructuur. Tevens geven we, met alle sportverenigingen en het Sportbedrijf uitvoering aan het lokaal sportakkoord.
Op 1 juli 2021 treedt de nieuwe wet inburgering in werking. De gemeenten krijgen een belangrijke rol in deze nieuwe wet. Het doel van deze wet is dat alle nieuwkomers met een inburgeringsplicht zo snel mogelijk Nederlands leren spreken en schrijven op het voor hen hoogst haalbare niveau. Ook is het doel dat zij zo snel mogelijk – het liefst betaald – werk krijgen, om zo volwaardig mee te kunnen doen in Nederland. De implementatie wordt door de drie programma’s in gezamenlijkheid opgepakt.
Samen met de werkgroep diversiteit wordt gekeken hoe de aanbevelingen uit de notitie "Deventer samen in vrijheid en gelijkwaardigheid" uitgevoerd kunnen worden om zo samen met partners uit de stad tot meer diversiteit en een afspiegeling van de Deventer samenleving binnen instellingen en bedrijven te komen.
De Deventer inclusie agenda staat voor een goed toegankelijke samenleving waarin individuen zonder intensieve persoonlijke steun en kostbare hulpmiddelen mee kunnen doen op het terrein van arbeid, wonen, welzijn en recreëren. Samen met de Stichting Fooruit en Deventer Sportploeg wordt hier uitvoering aan gegeven.
De Vrijwilligerscentrale Deventer heeft de samenwerking met organisaties vanuit zorg, welzijn, sport en bedrijfsleven uitgebreid. Vanuit deze samenwerking op zowel stedelijk als wijk- en buurtniveau wordt het vrijwilligers- en mantelzorgbeleid geactualiseerd. De focus is met name gericht om inwoners te stimuleren en daar waar nodig te ondersteunen bij het versterken van maatschappelijke organisaties en het bieden van zorg aan mensen die dat nodig hebben.
Centrumgemeente Deventer
In de regio Midden-IJssel (Deventer, Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen) en onder aanvoering van de centrumgemeente Deventer werken wij regionaal samen op het terrein van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingsbeleid en de openbare geestelijke gezondheidszorg (oggz). De inzet daarbij is primair gericht op die inwoners die niet meer op eigen kracht voldoende zelfredzaam zijn als gevolg van dakloosheid en/of psychische of psychosociale problematiek (al dan niet in combinatie met licht-verstandelijke beperkingen). Soms is daarbij sprake van verslavingsproblematiek en/of het mijden van zorg, hulp en ondersteuning.
De samenwerkende gemeenten bieden beschermd wonen (voor mensen met psychische en/of psychosociale problematiek, soms gecombineerd met een licht verstandelijke beperking), maatschappelijke opvang, bemoeizorg en dragen zorg voor activiteiten gericht op het voorkomen of tegengaan van verslaving. De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) vormt hierbij het wettelijke kader. Met het geheel van deze activiteiten dragen wij bij aan het maatschappelijk herstel van de betreffende inwoners, maar ook aan de veiligheid en stabiliteit van de betreffende inwoners, de naaste sociale omgeving en de samenleving als geheel.
In 2021 voeren de samenwerkende gemeenten met behulp van aanvullende rijksmiddelen extra maatregelen uit gericht op het terugdringen van (jeugd)dakloosheid in de regio. Daarnaast vinden in 2021 onder meer de resterende voorbereidingen plaats ter optimalisatie van de regionale samenwerking i.v.m. de door het rijk voorgenomen doordecentralisatie van rijksmiddelen per 1-1-2022.
Doelstelling - Een Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - Bieden van passende ondersteuning en begeleiding
We streven naar maatwerk, werken volgens 1 plan 1 huishouden 1 regievoerder, creëren collectieve voorzieningen en sturen datagericht.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - Passende ondersteuning
Maatwerk: Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
Maatwerk II: We organiseren een sluitend vangnet van (regionale) zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Beleidsindicatoren | Meedoen | ||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
20 | Sport, cultuur en recreatie | Niet sporters | 45,50 | % | RIVM |
31 | Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | 790 | Aantal per 100.000 inwoners | GMSD |
(bedragen x €1.000)
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | 90.747 | 84.760 | 84.516 | 83.986 | 85.322 |
Baten | 4.844 | 4.787 | 4.418 | 4.389 | 4.362 |
Saldo exclusief reserves | -85.902 | -79.973 | -80.098 | -79.597 | -80.960 |
Storting in reserves | 1.674 | 883 | 491 | 490 | 493 |
Putting uit reserves | 5.616 | 2.248 | 1.597 | 412 | 488 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 3.942 | 1.365 | 1.106 | -78 | -4 |
Saldo inclusief reserves | -81.960 | -78.609 | -78.993 | -79.675 | -80.964 |
De daling van het saldo inclusief reserves met €3,3 miljoen in 2021 ten opzichte van is als volgt te verklaren:
Samenkracht
Voor het taakveld Samenkracht is €220.000 toegevoegd voor loon- en prijscompensatie. Verder is vanuit het rijk een budget van €155.000 beschikbaar gesteld voor de invoering van het nieuwe inburgeringstelsel.
Verder is in 2021 eenmalig €250.000 beschikbaar gesteld voor buurtmakers en €51.000 voor de inclusie agenda.
Wijkteams
Voor de ontwikkeling van de toegang is conform de 2e kwartaalrapportage 2020 een bedrag van €225.000 beschikbaar.
Maatwerkdienstverlening 18+
Het budget van WMO (hulp bij het huishouden, daginvulling en persoonlijke ondersteuning) stijgt met circa €748.000 als gevolg van de prijs- en looncompensatie . Daarnaast is bij de 2e kwartaalrapportage 2018 mede vanuit de maartcirculaire, een oplopend bedrag beschikbaar gesteld voor verwachte volumegroei en de nieuwe loonschalen hulp bij het huishouden, wat voor 2021 een stijging betekent van €700.000. Hiertegenover staat een afname van het budget van €250.000 als gevolg van de invulling van de transformatieopgave.
Geëscaleerde zorg 18+
De lasten op het taakveld Geëscaleerde zorg zijn ten opzichte van 2020 met €5,5 miljoen gedaald vanwege de openstelling van de wet langdurige zorg (WLZ) voor mensen met een psychische stoornis. Een deel van de cliënten dat nu een beroep doet op de WMO, valt vanaf 2021 binnen de WLZ.
Volkgezondheid
Het budget voor de GGD is met €86.000 verhoogd voor reguliere prijs- en looncompensatie.
(bedragen x €1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 0 | 15.333 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 2.940 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | -12.394 | 0 |
(bedragen x €1.000)
Meedoen | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Treasury | 700 | 679 | 710 | 682 | 656 |
Sportbeleid en activering | -5.140 | -5.215 | -5.212 | -5.206 | -5.203 |
Sportaccommodaties | -2.500 | -2.587 | -2.560 | -2.470 | -3.081 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -12.841 | -12.227 | -11.914 | -10.773 | -10.772 |
Wijkteams | -7.017 | -7.055 | -6.761 | -6.743 | -6.743 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -3.197 | -3.235 | -3.100 | -3.091 | -3.091 |
Maatwerkdienstverlening 18+ | -24.035 | -24.772 | -25.252 | -25.979 | -26.709 |
Geëscaleerde zorg 18+ | -27.730 | -21.335 | -21.878 | -21.885 | -21.885 |
Volksgezondheid | -4.143 | -4.227 | -4.131 | -4.132 | -4.132 |
Saldo exclusief reserves | -85.902 | -79.973 | -80.098 | -79.597 | -80.960 |
GR
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9 % | ||
Doel en openbaar belang: | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder inwoners.GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland.Samenwerking in de regio IJsselland door uitvoering van de Wet publieke gezondheid en richt zich op jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidszorg aan gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. Volgens de wet moeten GGD' en dezelfde gebiedsindeling bevatten als de gemeenten die samen de Veiligheidsregio vormen. | ||
Financieel risico: | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. In 2019 is de notitie Risicomanagement en weerstandsvermogen geactualiseerd.Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Deventer klein. Risico's voor de GGD zijn o.a. faillissement van toeleveranciers, claims, extra inzet medewerkers bij uitbraak infectieziekte en boventallig personeel bij beëindiging of afnemende activiteiten.Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,4 goed. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein. | ||
Toelichting: | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 18,3%. | ||
Beleidsvoornemens: | In de raadstafel van 11 maart 2020 is de gemeenteraad door de GGD geïnformeerd over de verwachte ontwikkelingen in 2021. Ook in 2021 wordt uitvoering gegeven aan de Agenda Publieke gezondheid “Beweging vanuit eigen regie” van de 11 gemeenten in IJsselland. De uitwerking vindt plaats in vijf programmalijnen: “Versterken Publieke Gezondheid”, “Jeugd en Kansrijke start”, “Psychische Gezondheid”, “Gezonde leefomgeving” en “Gezond ouder worden”.Bij de begroting 2021, opgesteld in april 2020, is benoemd dat de Coronapandemie van ongekende omvang is. In komende bestuursrapportages zal de GGD de consequenties hiervan meenemen. | ||
Contractwaarde 2021: | €118.000 | ||
Bijdrage GR 2021: | €3.784.000 | ||
Subsidie 2021: | |||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €2.423.000 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €8.824.000 | 0 | 0 |
Resultaat: | -€1.055.000 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: | |||
Agio 31-12-2021: | |||
Kapitaal storting 31-12-2021: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2021: |
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Lochem | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 11 % | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, naast het openbaar vervoer, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen met een vorm van aanvullend openbaar vervoer of via het doelgroepenvervoer. | ||
Financieel risico: | In de begroting staan de financiële risico's vermeld. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten voor gemeenten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten daarvoor betalen. Met één vervoerder is er nog een geschil over de afrekening van de vervoerskosten 2018/2019. De vervoerder heeft een claim ingediend en PlusOV heeft daarop een tegenvordering ingediend. Het risico bestaat dat PlusOV een door de rechter nader vast te stellen bedrag moet betalen aan de vervoerder. Tevens bestaat het (positieve) risico dat de vervoerder een door de rechter nader vast te stellen bedrag aan PlusOV moet betalen.Per 1 augustus 2019 maken drie gemeenten, waaronder Deventer, geen gebruik meer van het routegebonden vervoer via PlusOV. In januari 2020 is er met de deelnemende gemeenten overeenstemming bereikt over de daaruit voortvloeiende uittredingskosten. Tegelijkertijd is besloten om circa €700.000 te storten in de bestemmingsreserve optimalisatiekosten, bedoeld voor knelpunten in de efficiency en voor verbetermaatregelen voor het vervoer van PlusOV. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | De komende jaren staan in het teken van kostenreductie met behoud van kwaliteit. Dit is tevens degrootste uitdaging voor PlusOV in de komende jaren. Het verlagen van zowel organisatie als vervoerskosten is immers één van de belangrijkste overwegingen geweest om te starten met de gemeenschappelijke vervoerscentrale. In 2020 start de voorbereiding van de nieuwe aanbesteding van het vraagafhankelijk vervoer. De huidige contracten lopen af per 1 augustus 2021. In de begroting 2021 is voor het eerst sinds jaren een lichte daling te zien van de organisatiekosten als gevolg van formatiereductie. | ||
Contractwaarde 2021: | €1.298.408 | ||
Bijdrage GR 2021: | |||
Subsidie 2021: | €439.952 | ||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €460.890 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €4.124.281 | 0 | 0 |
Resultaat: | €312.185 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: | |||
Agio 31-12-2021: | |||
Kapitaal storting 31-12-2021: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2021: |
NV
NV Sportbedrijf Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Financieel risico: | Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstand vermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme / concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik. De jaarrekening 2019 laat een weerstandvermogen van €988.667 zien. Het beoogd benodigd weerstandvermogen (vastgesteld op €656.000) is daarmee gerealiseerd. In 2020 wordt wederom een risicoscan uitgevoerd en op basis daarvan wordt het benodigd weerstandvermogen geactualiseerd. In die actuele risicoscan zal ook het minimaal benodigde en beschikbaar te houden liquidatiesaldo een plaats moeten krijgen. Constatering is dat het liquiditeitssaldo van het sportbedrijf in de jaarrekening 2019 zeer marginaal is (€249.000). Prognose is dat de liquiditeitspositie in 2023 €1,1 miljoen zal zijn. De actuele risicoscan en actueel te maken benodigd weerstandsvermogen zal t.z.t. met de gemeenteraad worden gedeeld. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer geactualiseerd. Aanleiding voor het vervroegd actualiseren van de strategische visie is het nieuwe Meedoen Sportbeleid 2020-2030 “Samen sporten maakt sterk”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | |||
Subsidie 2021: | €4.137.947 | ||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €988.667 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €17.571.450 | 0 | 0 |
Resultaat: | €300.357 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | €90.756 (€0) | ||
Garantie 31-12-2021: | €1.222.734 | ||
Lening 31-12-2021: | €12.453.790 | ||
Agio 31-12-2021: | |||
Kapitaal storting 31-12-2021: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2021: |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Beleidsplan Meedoen 2015-2019 | 0,3 Mb | |
Sportbeleid 2015-2019 | 0,6 Mb | |
Regionaal actieplan Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Regiovisie Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Beleidsplan Vrijwilligers en mantelzorgers 2017-2020 | 0,5 Mb |