Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het het verminderen van de milieugevolgen, zoals geluidhinder, de luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds houdt het programma zich ook bezig met het toekomstbestendig maken van de gemeente op het gebied van milieugevolgen. Anderzijds gaat het over de rol van de gemeente in de mondiale en lokale klimaatproblematiek.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Op andere beleidsterreinen is dat meer een proactieve rol. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn.
Het programma omvat de transitie naar een fossielvrije en klimaatneutrale energievoorziening in Deventer. Het gaat daarbij om een energiezuiniger gebouwde omgeving, een aardgasvrije warmtevoorziening waarbij lokale duurzame warmtebronnen worden benut en de opwek van duurzame energie met zon en wind. In het Klimaatakkoord (mei 2019) wordt een stevige regierol gelegd bij de gemeente om de landelijke doelstelling van 49% CO2 reductie in 2030 te realiseren. Het vastgestelde Energieplan Deventer (juli 2020) beschrijft de ambities en doelstellingen voor een energieneutraal Deventer.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
De gemeenteraad heeft in 2020 het nieuwe grondstoffenplan vastgesteld. Er is sprake van 86 kilo restafval per inwoner per jaar (2019). Deventer blijft daarmee koploper afvalscheiding.
Op het gebied van bodem vormt het Convenant 2016-2020 tussen VNG, IPO, VNG en UvW de leidraad. In 2021 loopt de werkwijze van het convenant nog door om daarna opgenomen te worden in de Omgevingswet.
Het kader voor geluid wordt gevormd door de Wet Geluidhinder die afgelopen jaren is vernieuwd onder de noemer van Swung (Samen Werken in de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid).
Vrijwel alle milieuwetgeving zal worden opgenomen in de Omgevingswet. In een aantal gevallen, zoals bodem, wordt dit gecombineerd met een ingrijpende stelselwijziging en met (ruimtelijke en milieu) ingrepen als gevolg van de energietransitie, o.a. door de zoektocht naar nieuwe energiebronnen zoals geothermie. Voor de invoering van de Omgevingswet is op vrijwel alle beleidsterreinen aanvullende personele inzet nodig.
In 2019 is het Klimaatakkoord door de Eerste Kamer vastgesteld. Uitvloeisel van het Klimaatakkoord is dat op 1 juni 2021, per regio, een Regionale Energiestrategie (RES) moet zijn vastgesteld. Deventer is onderdeel van de RES West Overijssel. De RES gaat hoofdzakelijk in op grootschalige opwek in het landelijk gebied en op bedrijventerreinen. Het Deventer-bod in de concept RES bedraagt 212 GWh aan grootschalige opwek.
Het Klimaatakkoord vereist dat iedere gemeente eind 2021 een Transitievisie Warmte (TVW) heeft opgesteld. In de TVW wordt per wijk/dorp weergegeven wat het beste en meest passende alternatief voor aardgas is (energetische, technische en economisch) en of de overgang in het betreffende gebied voor of na 2030 zal plaatsvinden. Eind 2021 moeten de eerste Wijk Uitvoeringsplannen (WUP’s) zijn vastgesteld. In de daaropvolgende jaren moet voor alle gebieden een WUP worden opgesteld en moet worden gestart met de uitvoering van de WUP’s.
Bij het opstellen van de WUP’s wordt een wijkaanpak gehanteerd. Daarbij worden de bewoners en de andere partners in de betreffende wijk/dorp nadrukkelijk betrokken en worden meekoppelkansen (sociaal, klimaatadaptie, ruimtelijke kwaliteit, etc.) zoveel mogelijk benut.
Betaalbaarheid voor bewoners van de warmtetransitie is een belangrijk aandachtspunt. Dit krijgt een nadrukkelijke rol in de wijkaanpak en binnen Transform worden de instrumenten verkend en ontwikkeld om te zorgen dat fossielvrij en betaalbaar bereikbaar is voor allen bewoners. Hier ligt een grote uitdaging waarbij ook bestaande en toekomstige rijksregelingen noodzakelijk zullen zijn.
Het Energieplan Deventer is op 1 juli 2020 vastgesteld. Hierin is de opgave geschetst voor een energieneutraal Deventer en zijn met stapstenen de maatregelen voor de komende jaren weergegeven. Naast de aardgasvrije wijken en grootschalige opwek voor duurzame energie wordt daarbij ook gekeken naar de toekomstbestendige energievoorzieningen en verduurzaming van bedrijventerreinen. Maar ook is er een slimme energie-infrastructuur nodig waarbij wordt gestuurd op vraag en aanbod, toepassing van biogas, waterstof en opslag.
Bij Vergunningen, Toezicht en Handhaving en bij bodem, geluid en lucht is de uitvoering van de basis- en beleidstaken neergelegd bij de Omgevingsdienst IJsselland.
Een specifiek onderwerp waar komende jaren aandacht voor wordt gevraagd is asbest. De voorgenomen wettelijke sanering in 2024 wordt niet doorgevoerd. Wat de gezondsheidsrisico’s niet anders maakt en daarom blijft Deventer structureel aandacht schenken aan de sanering van asbest.
Medio 2020 zijn er 75 laadpalen voor elektrische auto’s geplaatst. De ontwikkelingen van de laadinfrastructuur is onderdeel van het klimaat akkoord en de verder uitwerking gebeurd op de schaal van Gelderland en Overijssel in de zogenaamde GO-RAL. In 2021 zal er voor Deventer een nieuwe visie op de laadinfra voor elektrische voertuigen komen.
Het schone luchtakkoord is ondertekent in 2020. Jaarlijks zal dit leiden tot acties en monitoring. Hiervoor is structureel aandacht noodzakelijk.
Overige relevante beleidskaders zijn: herziene kader Externe Veiligheid, Basisnet Spoor, Werkwijze Ecologie, Europese normen voor Luchtkwaliteit, Verdrag van Aarhus betreffende informatie, inspraak en besluitvorming inzake milieuaangelegenheden.
Doelstelling - Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Doorgaande verbetering duurzaamheid
Doorgaande verbetering van duurzaamheid in de hele gemeente.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Verbetering van de milieukwaliteit
Doorgaande verbetering van de milieukwaliteit en ecologische kwaliteit in de hele gemeente.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Toename hernieuwbare elektriciteit.
Het jaarlijks toenemen van het percentage hernieuwbare energie (electriciteit en warmte) en het dalen van de geproduceerde CO2.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Verbetering kwaliteit van bodem en ondergrond.
Het verder verbeteren van de kwaliteit van bodem en ondergrond.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Terugdringen geluidoverlast.
Het verder terugdringen van geluidoverlast als gevolg van verkeer.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Beleidsindicatoren | Milieu en Duurzaamheid | ||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
33 | Volksgezondheid en milieu | Omvang huishoudelijk restafval | 74 | Kg/inwoner | CBS |
34 | Volksgezondheid en milieu | Hernieuwbare elektriciteit | 6,40 | % | RWS |
(bedragen x €1.000)
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | 18.886 | 18.337 | 17.531 | 17.531 | 17.531 |
Baten | 16.280 | 15.830 | 15.548 | 15.548 | 15.548 |
Saldo exclusief reserves | -2.605 | -2.508 | -1.982 | -1.983 | -1.983 |
Storting in reserves | 3 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Putting uit reserves | 699 | 281 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 696 | 276 | -6 | -6 | -6 |
Saldo inclusief reserves | -1.909 | -2.232 | -1.988 | -1.988 | -1.988 |
De stijging van het saldo inclusief reserves met €323.000 in 2021 ten opzichte van 2020 is als volgt te verklaren:
Milieubeheer
Reguliere indexatie van de bijdrage aan de Omgevingsdienst €62.000.
Daarnaast is er een incidentele verhoging in 2021 van de apparaatskosten van €245.000 ten behoeve van de uitvoering van de Energietransitie.
(bedragen x €1.000)
Milieu en Duurzaamheid | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Treasury | 9 | 9 | 184 | 184 | 184 |
Inkomensregelingen | -965 | -997 | -997 | -997 | -997 |
Afval | 2.319 | 2.360 | 2.185 | 2.185 | 2.185 |
Milieubeheer | -3.969 | -3.879 | -3.354 | -3.355 | -3.355 |
Saldo exclusief reserves | -2.605 | -2.508 | -1.982 | -1.983 | -1.983 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Grondstoffenplan 2020-2024 | 1,2 Mb | |
Beleidsnota ecologie | 2,5 Mb | |
Gebiedsgericht Grondwaterbeheerplan | 1,7 Mb | |
Omgevingsvisie externe veiligheid 2015 | 4,7 Mb | |
Uitvoeringsagenda Duurzaamheid | 1,3 Mb | |
Energieplan Deventer | 1,1 Mb |
NV
NV Vastgoed Milieucentrum Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Milieu en duurzaamheid | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 49,50% | ||
Doel en openbaar belang: | Realiseren, in stand houden en beheren van de accommodatie voor een milieucentrum annex kinderboerderij. | ||
Financieel risico: | Financiële risico's zijn beperkt. Exploitatie en balansmutaties verlopen jaarlijks volgens een vast patroon. Het onderhoud wordt verricht volgens een periodiek te actualiseren meerjarig onderhoudsprogramma. | ||
Toelichting: | Ongeveer 49,5% van de aandelen in deze vennootschap is in handen van de gemeente Deventer. De overige aandeelhouders zijn Woningstichting Rentree (ongeveer 49,5%), Sallcon (0,8%) en IVN (0,1%). Deze vennootschap kent beperkte bedrijfsvoeringrisico’s. Het weerstandsvermogen is toereikend. De stichting Ulebelt is enige huurder van dit maatschappelijk vastgoed. | ||
Beleidsvoornemens: | De Ulebelt (huurder van het vastgoed) blijft naast haar prestaties op de kernprestaties educatie, kinderboerderij en terrein inzetten op maatschappelijke activiteiten. Het betreft onder meer het aanbieden van werkplekken in het kader van re-integratie, zorg en reclassering, stageplaatsen voor scholing, faciliteren van activiteiten voor mensen met een beperking, maar ook facilitering van doelgroepen buitenschoolse- en kinderopvang, natuur- en milieuorganisaties en andere wijkgerichte organisaties. In 2019 is een verkenning naar toekomstopties voor de NV gestart. Er zijn twee aanleidingen voor deze verkenning. Ten eerste de vennootschapsbelastingplicht vanaf 1-1-2016. Deze belastingplicht is er alleen al door de NV-vorm. In een andere juridische vorm (bijvoorbeeld stichting of onderbrenging van het eigendom bij de gemeente) zou die belastingplicht er niet zijn. Ten tweede beraadt de gemeente Deventer zich als groot aandeelhouder over de positionering van maatschappelijk vastgoed, waaronder die van de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer, het sportbedrijf en de NV Milieucentrum. In 2020 wordt besluitvorming voorgelegd. | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | |||
Subsidie 2021: | |||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €746.913 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €31.555 | 0 | 0 |
Resultaat: | €15.387 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | €272.268 (€0) | ||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: | |||
Agio 31-12-2021: | |||
Kapitaal storting 31-12-2021: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2021: |
GR
GR Omgevingsdienst IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Wijhe | ||
Website: | |||
Programma: | Milieu en duurzaamheid | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 8% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van vergunningverlening, toezicht houden en handhaving van de milieuwetgeving. | ||
Financieel risico: | In juni 2018 zijn door het Algemeen Bestuur de nota "Kaders weerstandsvermogen" en nota "weerstandsvermogen" vastgesteld. De laatst genoemde nota gaat in op de bepaling van de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico inventarisatie. De risico-inventarisatie resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van €311.000 en bedraagt hiermee ongeveer 3% van de begroting. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | We zien op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. Ook de sanering van asbestdaken < 2028 in Overijssel is een dossier dat onze aandacht vraagt. In overleg met de 12 deelnemers van de Omgevingsdienst zal kennis en expertise ingezet worden om op deze dossiers de gewenste resultaten te boeken. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is natuurlijk gelegen in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieutaken. In het komende jaar zal de basis hiervan verder worden verstevigd en uitgebouwd. In 2020 zal ook de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD geïntensiveerd worden. Beide gemeenschappelijke regelingen zijn ook actief in het fysieke domein. | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | €1.430.343 | ||
Subsidie 2021: | |||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €406.440 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €2.179.384 | 0 | 0 |
Resultaat: | €4.690 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: | |||
Agio 31-12-2021: | |||
Kapitaal storting 31-12-2021: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2021: |