In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen geven wij een dwarsdoorsnede van de meerjarige uitgaven voor het uitvoeren van onderhoud. Deze uitgaven zijn opgenomen in de verschillende programma’s van de begroting. Deze uitgaven worden vanuit een vooraf vastgesteld beleid uitgevoerd waarvan de uitgangspunten in deze paragraaf zijn opgenomen. Wij maken onderscheid in kapitaalgoederen in de openbare ruimte en gebouwen.
Meer informatie
Kerncijfers
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de kerncijfers openbare ruimte.
Taakveld en categorie | Element | Aantal | Eenheid |
Verkeer en vervoer | |||
Straten, wegen, pleinen | Verharding | 531 | ha |
Kunstwerken | 124 | st | |
Straatreiniging | Verharding | 506 | ha |
Groen | 650 | ha | |
Openbare verlichting | Lichtmasten | 18.500 | st |
Lichtarmaturen | 18.680 | st | |
Verkeerstechniek | VRI | 50 | st |
Beweegbare objecten | 4 | st | |
Civieltechnische kunstwerken | Bruggen | 160 | st |
Tunnels | 6 | st | |
Viaducten | 12 | st | |
Kade | 1.200 | m1 | |
Sluiscomplex | 1 | st | |
Parkeren | |||
Parkeerplaatsen | 2.200 | st | |
Parkeergarages | 4 | st | |
Fietsenstalling | 2 | st | |
Economische havens en waterwegen | |||
Ligplaatsen | 53 | st | |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |||
Groen | Groen en natuur | 650 | ha |
Bomen | 70.000 | st | |
Bermen | 127 | ha | |
Speelgelegenheden | Speelplekken | 328 | st |
Riolering | |||
Riolering | 789 | km | |
Kunstwerken | 905 | st | |
Aansluitingen | 44.910 | st | |
Begraafplaatsen en crematoria | |||
Begraafplaatsen | 5 | st |
Beleidskader
De kwaliteitstoestand van de openbare ruimte heeft in Deventer veel aandacht van de burgers en het bestuur. Dit is niet vreemd aangezien de kwaliteitstoestand van deze ruimte het veiligheidsgevoel van de gebruikers sterk beïnvloedt. De beleving van de burgers wordt tweejaarlijks onderzocht met de leefbaarheidsmonitor. Binnen dit onderzoek is een specifieke indicator opgenomen voor verloedering van de fysieke ruimte, die direct beïnvloed wordt door de staat van onderhoud. In de programmabegroting hebben wij verschillende beoogde maatschappelijke effecten gesteld, die onder andere betrekking hebben op het belevingsaspect.
Om deze maatschappelijke effecten te realiseren willen wij met onze kapitaalgoederen in de openbare ruimte de volgende prestaties bereiken:
- het in 2021 realiseren van het vastgestelde basis onderhoudskwaliteitsniveau voor de gemeente Deventer voor het aspect heel conform het uitvoeringsprogramma visie leefomgeving;
- het in 2021 realiseren van het vastgestelde basis onderhoudskwaliteitsniveau voor de gemeente voor het aspect schoon (reiniging) conform het uitvoeringsprogramma visie leefomgeving.
Het basis onderhoudskwaliteitsniveau is de minimale kwaliteit die wij als gemeente de inwoners willen bieden. Waar mogelijk maken we gebruik van de beeld meetlatten die het CROW heeft ontwikkeld (landelijke systematiek). Deze kwaliteitsniveaus variëren van zeer hoog (A+) tot zeer laag (D). Deventer baseert de basiskwaliteit op 4 criteria:
- Minimale technische of wettelijke eisen;
- Kapitaalvernietigingsniveau;
- Leefbaarheid;
- Functionaliteit.
De basiskwaliteit is vastgelegd in het ‘Uitvoeringsprogramma visie Leefomgeving’ dat is september 2016 door het college vastgesteld. Op deze basiskwaliteit kan een plus worden gezet door de samenleving / inwoners dan wel door de Raad.
Hiermee voldoen wij aan de minimale eisen van de zorgplicht en treedt er geen kapitaalsvernietiging op. Doordat wij het basisniveau aanhouden, kan niet uitgesloten worden dat lokaal de openbare ruimte tijdelijk wel onder het onderhoudskwaliteitsniveau terecht komt. De beschikbare middelen zijn bij vrijwel alle onderdelen van de openbare ruimte voldoende om het afgesproken kwaliteitsniveau te kunnen halen. Er zijn 2 onderdelen waar we het niveau niet halen of niet lijken te halen. Met de huidige beschikbare middelen voor het onderhoud aan elementenverhardingen realiseren wij niet het basiskwaliteitsniveau. We garanderen echter wel een veiligheidsniveau. Voor onkruidbestrijding op verhardingen zijn vanaf 2017 extra middelen beschikbaar gekomen om de achterstand als gevolg van het stoppen met chemische bestrijding niet verder te laten toenemen. De verwachting is dat we ondanks deze extra middelen het basiskwaliteitsniveau niet gaan halen.
Wij monitoren het onderhoudskwaliteitsniveau op basis van de CROW meetlatten en aangevuld met visuele en / of technische inspecties. Met dit instrument kunnen wij beoordelen in hoeverre de openbare ruimte voldoende aansluit bij het uitvoeringsprogramma. Onvoldoende onderhoud kan leiden tot meer (schade) claims en financiële risico’s.
Wij hebben de komende jaren geen onderhoudsprojecten voorzien waarvoor geen dekking is. Wel is soms vanuit technisch oogpunt eerder onderhoud wenselijk. Daarom zorgen wij voor een goed afgestemde planning, waardoor de veiligheid niet onder druk staat. Bij de programmering heeft technische noodzaak altijd prioriteit, waardoor vanuit het MJOP-MIND niet bijgedragen kan worden aan algemene ontwikkelingen. We investeren via de investeringsplanning in de openbare ruimte van de binnenstad.
Veel gemeenten krijgen in de toekomst te maken met vervanging van het areaal in de openbare ruimte. Voor de gemeente Deventer gaat het om een areaal met een waarde van circa €1,3 miljard. Doordat de openbare ruimte vaak is aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies) zijn de vrijvallende kapitaallasten opgenomen in de begroting niet voldoende om de gehele vervangingsopgave op te vangen. In het 'Uitvoeringsprogramma visie leefomgeving' is geduid hoe groot het jaarlijks tekort 'theoretisch' is. In totaal gaat het om een bedrag van ca. €5,9 miljoen per jaar voor met name straten, wegen pleinen, openbaar groen en civieltechnische kunstwerken. Vooralsnog manifesteert zich dit tekort niet doordat restlevensduren vaak nog enkele tientallen jaren zijn. De komende jaren is de vrijval van kapitaallasten nog voldoende om de noodzakelijke investeringen te kunnen dekken. Binnen de begroting wordt meerjarig rekening gehouden met een toename van het te onderhouden areaal. In sommige jaren is het daadwerkelijk accres aan areaal geringer als waar rekening mee wordt gehouden in de begroting. Besloten is om de komende jaren de middelen die niet nodig zijn voor het areaalaccres te reserveren voor de toekomstige vervangingsopgave. Daarvoor is op dit moment structureel € 25.000 beschikbaar.
Taakveld 2.1 verkeer en vervoer
Straten, wegen en pleinen
In 2021 wordt 5,3 miljoen m2 areaal aan straten, wegen en pleinen beheerd. Het beleid voor 2021 is gericht op een gemiddeld onderhoudskwaliteitsniveau B voor asfaltwegen en C voor elementenverhardingen voor de gehele stad voor zowel de aspecten heel als schoon.
Het beleid in 2021 en verder is net als voorgaande jaren erop gericht om de planning en financiële dekking zoveel mogelijk af te stemmen op infrastructurele ontwikkelingen (herstructurering en aanpassingen in het kader van de hoofdwegenstructuur) die onder andere programma’s plaatsvinden. Uiterlijk april 2021 zijn de klein onderhoudsplannen jaarschijf 2021 voor de onderdelen asfalt, belijning, bebording, wegmeubilair en kunst opgesteld. Verder zal jaarschijf 2021 van het MJOP-MIND 2021-2024 worden gerealiseerd. We reconstrueren de Havezatelaan, inclusief rotonde Laan van Borgele, De Braam. We pakken de fietspaden langs de Margijnenenk en de Overstichtlaan aan. In het buitengebied wordt asfalt vervangen door beton op de fietspaden langs de Boxbergerweg en de Spanjaardsdijk. En ten slotte wordt het fietspad langs de Singel aangepakt. We gaan door met de buurtaanpak in de Rivierenwijk, in de Tjoenermarke en in het Oranjekwartier en we starten met buurtaanpak in Zandweerd Noord en in Tuindorp.
Voor de komende vier jaar zijn conform de programmering in het MJOP-MIND 2021-2024 diverse vervangingsinvesteringen voorzien. Het gaat om een totaal investering van ruim €8,2 miljoen (zie paragraaf investeringen). Dekking hiervan kan plaatsvinden binnen de vrijgevallen kapitaallasten uit vroegere investeringen.
Straatreiniging
Om de zone van de IJsseloevers tussen de bruggen meer geschikt te maken voor recreatieve doeleinden is een beheerplan opgesteld. Op basis van dit beheerplan zijn extra middelen beschikbaar voor afval, reiniging, toezicht en handhaving.
Civieltechnische kunstwerken en havengebonden constructies
Bij de civieltechnische havenobjecten (sluizencomplex, Hanzebruggen en kadeconstructies) was sprake van fors achterstallig onderhoud. De afgelopen jaren is de achterstand ingelopen. De projecten die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd zijn de renovatie van het sluiscomplex (fase 1 en 2), de aanpak van de Pothoofdkade, het herstel van de Wellekade en het vervangen van de wegdekken (beweegbare gedeelten) van de Hanzebrug inclusief bewegingsinstallatie. In 2020 is het brugdek van de brug over de Schipbeen in Bathmen vervangen en is gestart met de vervanging van 7 houten bruggen. Deze laatste klus wordt in 2021 afgerond.
In 2021 zal een gemiddeld onderhoudskwaliteitsniveau van C worden gerealiseerd. Uiterlijk mei 2021 zijn de kleine onderhoudsplannen en groot onderhoudsmeerjarenplan jaarschijf 2021 voor de kunstwerken opgesteld. Het onderhoudsbeleid is er op gericht de werken zo te onderhouden dat de betrouwbaarheid van het functioneren van de infrastructuur voldoende groot is. Een in het oog springend project is het groot onderhoud (van delen) van de Immerweiterbrug over de N348 nabij de Vijfhoek. Binnen civieltechnische constructies worden buiten de genoemde investeringen vrijwel geen vervangingsinvesteringen voorzien in de komende 5 jaar. De investeringen kunnen worden gedekt uit de vrijgevallen kapitaallasten.
Openbare verlichting
Op termijn geldt voor het complete areaal van de openbare verlichting dat deze op voldoende kwaliteitsniveau wordt onderhouden. In 2021 zal het beheer van openbare verlichting op het onderhoudskwaliteitsniveau dat minimaal 98% van de verlichting altijd functioneert worden gerealiseerd voor de gehele stad. Uiterlijk april 2021 zijn de klein onderhoudsplannen jaarschijf 2021 voor de openbare verlichting opgesteld. Dit onderhoud zal op die wijze worden georganiseerd dat ten alle tijde een voldoende groot aantal lichtmasten brandt. In 2021 zal het onderhoud conform het uitvoeringskader plaatsvinden. De uitvoering vindt plaats door een externe partij.
Ontwikkelingen op het gebied van SmartCity en de komst van 5G kunnen er voor gaan zorgen dat het areaal aan openbare verlichting in de nabije toekomst aanvullende functies gaat krijgen. De financiering, dekking en vervangingssystematiek zal op dat moment ook aan de orde komen. Een voorbeeld van een andere functie is het wetsvoorstel waarmee, als het doorgaat, geregeld gaat worden dat gemeenten dienen te gedogen dat 5G antennes ondergebracht moeten kunnen worden in gemeentelijke infrastructuur zoals lichtmasten.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Groen, natuur en recreatie
Het zwaartepunt bij openbaar groen ligt in het dagelijks onderhoud. Het openbaar groen zal op kwaliteitsniveau B (heesters, bodembedekkers, veiligheid bomen) en C (overig groen) worden onderhouden. Sinds 2018 worden de hagen 2x per jaar gesnoeid, nadat in 2017 bleek dat 1x snoeien tot verkeersonveilige situaties leidde. De huidige begrotingsmiddelen zijn voldoende om dit kwaliteitsniveau in de komende jaren te garanderen.
Bij de 2e kwartaalrapportage 2019 is budget beschikbaar gesteld om het bomenbeheer op een andere manier te organiseren. Met strategisch bomenbeheer wordt de huidige snoeicyclus opgehoogd, waardoor de kwaliteit van het bomenbestand toeneemt. Dit leidt tot een betere beleving bij bewoners en een afname van het aantal meldingen. De huidige snoeicyclus van het snoeien van alle bomen 1x per 6 jaar gaat naar snoeien van alle bomen 1x per 3 jaar. Daarbij worden in de cyclus van 3 jaar alleen de bomen gesnoeid waarbij dat noodzakelijk is. Om te kunnen vaststellen in hoeverre snoeien noodzakelijk is, vindt een uitgebreidere Boom Veiligheid Controle (BVC+) plaats. Hierdoor kan eerder worden bijgestuurd en worden tekortkomingen/ziektes eerder gesignaleerd. Het digitaal vastleggen van de BVC+ keuring en eenduidige wijze (uitgangspunten Handboek Bomen) zorgt voor meer inzicht in snoeibeelden en ontwikkeling bomen en daardoor een betere voorspelbaarheid.
De werkzaamheden worden in 2021 uitgevoerd door Het Groenbedrijf binnen de kaders van een vastgestelde dienstverleningsovereenkomst en het bijbehorende onderhoudsbestekken.
De vervangingsstrategie bij groen is de levensduur zo veel mogelijk op te rekken door het blijven uitvoeren van klein en regulier onderhoud, ook al is er sprake van functieverlies. Indien vervanging noodzakelijk is, kiezen wij voor een laagwaardiger kapitaalgoed waardoor minder onderhoudsbudget nodig is.
Openbare speelgelegenheden
De kwaliteit van de speelvoorzieningen voldoet aan de eisen uit de Warenwet Attractie- en speeltoestellen, het “attractiebesluit”. Onder de noemer Samen Ruimte Geven heeft de raad in 2015 bezuinigingen op de speelvoorzieningen vastgesteld. Sindsdien is het beleid dat schoolpleinen en speeltuinverenigingen dé speelplekken zijn met toestellen en voorzieningen voor alle leeftijden. Binnen een straal van 300 meter rondom scholen en speeltuinverenigingen worden de speelplekken opgeheven of omgevormd tot plekken met speelaanleidingen en ‘natuurlijk spelen’. Als bewoners iets anders willen, kan dat in overleg worden bepaald en is er éénmalig €5.000 beschikbaar voor de speelplek. De omvorming en het overleg met bewoners zijn uitbesteed aan de combinatie Sportbedrijf/Groenbedrijf en Stichting Tevreden. Stichting Tevreden heeft een subsidie ontvangen van €450.000 voor het omvormen van circa 90 plekken in 10 jaar.
Taakveld 7.2 Riolering
Het beleid voor riolering en waterbeheer ligt vast in het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) 2015-2020. In het GRP zijn doelen opgenomen die het functioneren van het gehele stelsel moeten garanderen. Als de omgevingswet in werking treedt vervalt de planplicht voor een grp. Om de tijd tot inwerking treding van de omgevingswet te overbruggen zal aan de raad worden voorgesteld om looptijd het vigerende grp te verlengen. Voor 2021 zijn er geen aanwijzingen dat de kwaliteit van het onderhoudsniveau zal afwijken van hetgeen in het grp is vastgelegd. Uiterlijk april 2021 zijn de kleine onderhoudsplannen jaarschijf 2020 voor de onderdelen riolering, rioolgemalen, pompputten, straatkolken, bergbassins en overstorten opgesteld.
In 2021 en verder zal het beheer van de riolering en de waterhuishouding zodanig worden uitgevoerd, dat de openbare ruimte, waarin de riolering zich bevindt, kan worden onderhouden op de vastgestelde onderhoudskwaliteitsniveaus.
De investeringsbehoefte die uit de verlenging van het grp naar voren komt wordt onttrokken aan de programmering uit het vigerend MJOP-MIND 2021-2024. De investeringen worden gedekt door de hieruit voorkomende kapitaallasten op te nemen in de exploitatiebegroting en te dekken via de rioolheffing. Voor de jaren 2020 t/m 2022 zijn enkele kleine vervangingsinvesteringen gepland die samen optellen tot een bedrag van €270.000.
Financiële consequenties
Vanaf begin 21e eeuw zijn binnen de gemeente Deventer forse impulsen gegeven aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderhoud. Impulsen die substantieel hoger waren dan het normale areaalaccres. Dat neemt niet weg dat Kwestie van Kiezen 1 en 2 er fors bezuinigd is. Op dit moment hebben wij geen ruimte meer voor aanvullende kwalitatieve investeringen. De aanvullende middelen voor onkruidbestrijding zullen moeten worden gebruikt om aan onze zorgplicht (veiligheid) te voldoen en kapitaalsvernietiging te voorkomen.
In de tabel hieronder worden de bedragen voor geprogrammeerd onderhoud (zowel klein als groot onderhoud) in de openbare ruimte gepresenteerd die voor de komende vier jaar zijn geprognosticeerd. De (deel)taakvelden Parkeren en Uitvoering verkeer en vervoerbeleid, zijn niet opgenomen.
(bedragen x €1.000)
Taakveld en categorie | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Verkeer en vervoer | 13.379 | 14.022 | 14.029 | 14.033 |
Straten, wegen, pleinen | 7.181 | 7.860 | 7.867 | 7.871 |
Straatreiniging | 3.108 | 3.070 | 3.070 | 3.070 |
Openbare verlichting | 985 | 985 | 985 | 985 |
Verkeerstechniek | 1.029 | 1.029 | 1.029 | 1.029 |
Civieltechnische kunstwerken | 1.076 | 1.078 | 1.078 | 1.078 |
Economische havens en waterwegen | 293 | 294 | 294 | 294 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 7.355 | 7.355 | 7.410 | 7.410 |
Groen | 6.735 | 6.735 | 6.790 | 6.790 |
Speelgelegenheden | 620 | 620 | 620 | 620 |
Riolering | 6.828 | 6.828 | 6.828 | 6.828 |
Begraafplaatsen en crematoria | 312 | 313 | 313 | 313 |
Totaal | 28.167 | 28.812 | 28.874 | 28.878 |
Meer informatie
Kerncijfers
Onderstaande tabel geeft een overzicht van het vastgoed in direct eigendom van de gemeente dat wij als kernbezit aanmerken. Het indirecte vastgoed in verbonden partijen is niet opgenomen in deze tabel. Van kernbezit is sprake wanneer dat vastgoed noodzakelijk is voor het realiseren van een programmadoelstelling. Naast het kernbezit hebben wij tijdelijk vastgoed binnen gebiedsontwikkelingsprojecten in ons bezit. Dat vastgoed wordt op termijn en afhankelijk van de planning van de projecten verkocht, gesloopt of (her)ontwikkeld. De totale omvang van de vastgoedportefeuille bestaat anno 2020 uit circa 240 gebouwen (exclusief de huisvesting voor onderwijs), waarvan wij circa 78 gebouwen als kernbezit hebben aangemerkt. In enkele gevallen ligt het groot onderhoud bij de huurder. Een flink aandeel van de oorspronkelijke vastgoedportefeuille (2015: circa 320 panden) is verkocht, gesloopt of inmiddels (her)ontwikkeld. Daarnaast zijn verschuivingen tussen programma’s opgetreden, doordat wij diverse panden onder de juiste programma’s hebben gebracht conform de kadernota Vastgoed.
Categorie | Taakveld | Aantal |
Culturele huisvesting | Cultuurpresentatie, Musea, Cultureel erfgoed | 13 |
Gemeentelijke huisvesting | Ondersteuning organisatie | 4 |
Sportaccommodaties | Sportaccommodaties | 12 |
Huisvesting kind- en jeugdbeleid | Onderwijshuisvesting | 6 |
Huisvesting buurtwerk | Samenkracht en burgerparticipatie | 14 |
Maatschappelijke opvang | Geëscaleerde zorg18+ | 6 |
Onderwijshuisvesting (gymzalen) | Onderwijshuisvesting | 12 |
Overig | Beheer overige gebouwen (en gronden), Economische havens en waterwegen, Openbaar groen en (openlucht) recreatie, Begraafplaatsen en crematoria, Brandweer | 12 |
Tijdelijk vastgoed | Beheer overige gebouwen (en gronden), Grondexploitaties,Fysieke Bedrijfsinfrastructuur | 160 |
Totaal | 240 |
Beleidskader
De kadernota Vastgoed (vaststelling B&W 2012, Raad 2015) bepaalt dat het in eigendom hebben en beheren van vastgoed geen kerntaak van de gemeente is (we hebben geen vastgoed, tenzij). Alleen als vastgoed noodzakelijk is voor het realiseren van de programmadoelstelling(en).
In 2018 hebben wij het Beheerplan Groot Onderhoud Vastgoed 2018 – 2021 opgesteld. De panden die wij als kernbezit aanmerken onderhouden wij conform dit beheerplan. Ten behoeve van dit beheerplan zijn de MJOP's van het kernbezit bijgesteld. Volledig nieuwe MJOP's worden de komende jaren opgesteld door de nieuwe Managing Partner die sinds 1 januari 2018 is gestart. De kernportefeuille is opgedeeld in drie tranches, welke inmiddels allemaal opnieuw zijn geïnspecteerd en waarvoor dus nieuwe MJOP’s beschikbaar zijn, waarin ook vervanging is meegenomen. Dit zal meegenomen worden in een actualisatie van het beheerplan in 2021. Wij voeren risicoscans uit gericht op veiligheid (o.a. brandveiligheid en asbest), waaruit maatregelen voortvloeien die op korte termijn minimaal nodig zijn om de panden bruikbaar en veilig te gebruiken. Deze maatregelen toetsen wij aan de MJOP's en beschikbare onderhoudsbudgetten om te beoordelen of aanvullende middelen noodzakelijk zijn.
Bovendien is de belangrijke opgave voor de komende jaren het verduurzamen van ons vastgoed. Wij stellen energie maatwerk adviezen op voor de kernportefeuille. Onderdeel hiervan zijn vereiste energie maatregelen om te voldoen aan de wet milieubeheer en het bouwbesluit. Daarmee worden de benodigde maatregelen en de bijbehorende begrote kosten in het kader van duurzaamheid in beeld gebracht. Wij maken onderscheid in noodzakelijke maatregelen als gevolg van wet- en regelgeving en gewenste maatregelen om onze duurzaamheidsambities te realiseren.
De gemeente verhuurt in de regel op basis van de ROZ-modellen (Raad voor Onroerende Zaken). Als verhuurder zijn wij daarbij voor het merendeel van onze vastgoedportefeuille verantwoordelijk voor het groot / planmatig onderhoud. Onderhoud aan de panden wordt uitgevoerd volgens MJOP (NEN2767). Ons kernbezit onderhouden wij op conditiescore 3. Een uitzondering hierop zijn de monumentale panden, die wij op niveau 2 onderhouden. Voor panden opgenomen in een gebiedsontwikkeling / tijdelijk vastgoed hanteren wij conditieniveau 4.,
Het klein onderhoud ligt in principe bij de huurder / gebruiker. In enkele gevallen hebben wij aparte afspraken met de gebruiker gemaakt en voeren wij (een deel van) het klein onderhoud wel uit. Dit zijn echter uitzonderingen.
De samenstelling van onze vastgoedportefeuille is voortdurend aan verandering onderhevig. Zo houden wij bij het uitvoeren van onderhoud rekening met eventuele sloop of verkoop van panden. Voor deze panden passen wij maatwerk toe. Het slechts in beperkte vorm kunnen uitvoeren van het totaal benodigde onderhoud vormt daarmee een (financieel)risico voor het bezit. Voorwaarde is dat de veiligheid en bruikbaarheid de ondergrens vormen Het risico op waardevermindering is reëel. Hier tegenover staan de veelal fors lagere boekwaarden ten opzichte van de verkoop- / marktwaarde.
Gemeentelijke huisvesting
Het onderhoud voor de huisvesting Stadhuiskwartier is structureel geraamd.
Culturele huisvesting
Restauraties van met name monumentale culturele gebouwen behoren niet tot het reguliere onderhoud. Hiervoor zullen de komende jaren aparte verzoeken voor aanvullende middelen worden ingediend, indien noodzakelijk.
Sportaccommodaties
Het onderhoud aan sportgebouwen en buitensportaccommodaties wordt conform de meerjarenplanning uitgevoerd.
Onderwijshuisvesting
De gemeente is niet verantwoordelijk voor het onderhoud aan de schoolgebouwen, dat doen de schoolbesturen zelf. Gemeente is wel verantwoordelijk voor het onderhoud aan de locaties voor gymnastiekonderwijs. Deze vallen onder huisvesting kind- en jeugdbeleid. Die locaties zijn opnieuw geïnventariseerd en er wordt gekeken op welke wijze wij het groot onderhoud gaan uitvoeren.
Financiële consequenties
Het budget voor groot onderhoud binnen de programma’s bedraagt circa €1.000.000 structureel. Samen met de beschikbare reserve groot onderhoud gebouwen van circa €3,3 miljoen en reserve gemeentelijke huisvesting van circa €0,9 miljoen per 1-1-2020 is dit beschikbaar om het kernbezit planmatig te onderhouden op de aangegeven conditiescores (NEN 2767). Op basis van een beheerplan worden de werkelijke uitgaven voor het groot onderhoud meerjarig bepaald. Dit beheerplan wordt in 2021 geactualiseerd.
Onderstaande tabel geeft de beschikbare budgetten groot onderhoud voor ons kernbezit weer:
(bedragen x €1.000)
Categorie | Taakveld | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Culturele huisvesting | Cultuurpresentatie, Musea, Cultureel erfgoed | 272.011 | 274.666 | 277.320 | 279.975 | 279.975 |
Gemeentelijke huisvesting | Wonen en bouwen | 451.903 | 452.104 | 452.104 | 452.104 | 452.104 |
Sportaccommodaties | Sportaccommodaties | 41.732 | 42.419 | 43.122 | 33.845 | 33.845 |
Huisvesting kind- en jeugdbeleid | Onderwijshuisvesting | 14.012 | 14.012 | 14.012 | 14.012 | 14.012 |
Huisvesting buurtwerk | Samenkracht en burgerparticipatie | 119.223 | 121.626 | 123.763 | 126.168 | 126.168 |
Maatschappelijke opvang | Geëscaleerde zorg18+ | 11.738 | 11.738 | 11.738 | 11.738 | 11.738 |
Brandweer | Openbare orde en veiligheid | 95.337 | 95.860 | 96.383 | 96.907 | 96.907 |
Overig | Beheer overige gebouwen, Economische havens en waterwegen, Openbaar groen en (openlucht) recreatie, Begraafplaatsen en crematoria | 23.576 | 25.934 | 28.291 | 30.649 | 30.649 |
Totaal | 1.029.532 | 1.038.359 | 1.046.733 | 1.045.398 | 1.045.398 |