De gemeenteraad heeft in 2020 het nieuwe grondstoffenplan vastgesteld. Er is sprake van 86 kilo restafval per inwoner per jaar (2019). Deventer blijft daarmee koploper afvalscheiding.
Op het gebied van bodem vormt het Convenant 2016-2020 tussen VNG, IPO, VNG en UvW de leidraad. In 2021 loopt de werkwijze van het convenant nog door om daarna opgenomen te worden in de Omgevingswet.
Het kader voor geluid wordt gevormd door de Wet Geluidhinder die afgelopen jaren is vernieuwd onder de noemer van Swung (Samen Werken in de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid).
Vrijwel alle milieuwetgeving zal worden opgenomen in de Omgevingswet. In een aantal gevallen, zoals bodem, wordt dit gecombineerd met een ingrijpende stelselwijziging en met (ruimtelijke en milieu) ingrepen als gevolg van de energietransitie, o.a. door de zoektocht naar nieuwe energiebronnen zoals geothermie. Voor de invoering van de Omgevingswet is op vrijwel alle beleidsterreinen aanvullende personele inzet nodig.
In 2019 is het Klimaatakkoord door de Eerste Kamer vastgesteld. Uitvloeisel van het Klimaatakkoord is dat op 1 juni 2021, per regio, een Regionale Energiestrategie (RES) moet zijn vastgesteld. Deventer is onderdeel van de RES West Overijssel. De RES gaat hoofdzakelijk in op grootschalige opwek in het landelijk gebied en op bedrijventerreinen. Het Deventer-bod in de concept RES bedraagt 212 GWh aan grootschalige opwek.
Het Klimaatakkoord vereist dat iedere gemeente eind 2021 een Transitievisie Warmte (TVW) heeft opgesteld. In de TVW wordt per wijk/dorp weergegeven wat het beste en meest passende alternatief voor aardgas is (energetische, technische en economisch) en of de overgang in het betreffende gebied voor of na 2030 zal plaatsvinden. Eind 2021 moeten de eerste Wijk Uitvoeringsplannen (WUP’s) zijn vastgesteld. In de daaropvolgende jaren moet voor alle gebieden een WUP worden opgesteld en moet worden gestart met de uitvoering van de WUP’s.
Bij het opstellen van de WUP’s wordt een wijkaanpak gehanteerd. Daarbij worden de bewoners en de andere partners in de betreffende wijk/dorp nadrukkelijk betrokken en worden meekoppelkansen (sociaal, klimaatadaptie, ruimtelijke kwaliteit, etc.) zoveel mogelijk benut.
Betaalbaarheid voor bewoners van de warmtetransitie is een belangrijk aandachtspunt. Dit krijgt een nadrukkelijke rol in de wijkaanpak en binnen Transform worden de instrumenten verkend en ontwikkeld om te zorgen dat fossielvrij en betaalbaar bereikbaar is voor allen bewoners. Hier ligt een grote uitdaging waarbij ook bestaande en toekomstige rijksregelingen noodzakelijk zullen zijn.
Het Energieplan Deventer is op 1 juli 2020 vastgesteld. Hierin is de opgave geschetst voor een energieneutraal Deventer en zijn met stapstenen de maatregelen voor de komende jaren weergegeven. Naast de aardgasvrije wijken en grootschalige opwek voor duurzame energie wordt daarbij ook gekeken naar de toekomstbestendige energievoorzieningen en verduurzaming van bedrijventerreinen. Maar ook is er een slimme energie-infrastructuur nodig waarbij wordt gestuurd op vraag en aanbod, toepassing van biogas, waterstof en opslag.
Bij Vergunningen, Toezicht en Handhaving en bij bodem, geluid en lucht is de uitvoering van de basis- en beleidstaken neergelegd bij de Omgevingsdienst IJsselland.
Een specifiek onderwerp waar komende jaren aandacht voor wordt gevraagd is asbest. De voorgenomen wettelijke sanering in 2024 wordt niet doorgevoerd. Wat de gezondsheidsrisico’s niet anders maakt en daarom blijft Deventer structureel aandacht schenken aan de sanering van asbest.
Medio 2020 zijn er 75 laadpalen voor elektrische auto’s geplaatst. De ontwikkelingen van de laadinfrastructuur is onderdeel van het klimaat akkoord en de verder uitwerking gebeurd op de schaal van Gelderland en Overijssel in de zogenaamde GO-RAL. In 2021 zal er voor Deventer een nieuwe visie op de laadinfra voor elektrische voertuigen komen.
Het schone luchtakkoord is ondertekent in 2020. Jaarlijks zal dit leiden tot acties en monitoring. Hiervoor is structureel aandacht noodzakelijk.
Overige relevante beleidskaders zijn: herziene kader Externe Veiligheid, Basisnet Spoor, Werkwijze Ecologie, Europese normen voor Luchtkwaliteit, Verdrag van Aarhus betreffende informatie, inspraak en besluitvorming inzake milieuaangelegenheden.